A magyar cégek egyre nagyobb munkaerőhiánnyal küzdenek, főleg a tapasztalt, képzett, értékes munkavállalót illetően. A cégek csaknem 50 százaléka küzd kisebb vagy nagyobb mértékű munkaerőhiánnyal, ami erősen kihat a versenyképességre és a bevételre is.

A problémát tetézi, hogy egy-egy pozícióra nagyon nehezen találnak embert, de akit találnak, azt is nehezen tartják meg: nagy a fluktuáció.

Ezzel együtt jár, hogy a cég teljesítménye is romlik, nem tudják tartani a határidőket, ráadásul a munkájuk minősége is romlik – egyenes út az alacsonyabb profithoz és az alacsonyabb bérekhez, ami további munkaerő romláshoz vezet.

Ebben a folyamatban jelentős részt vállal az elmúlt évtizedek gazdasági és politikai működése, továbbá – ha őszinték vagyunk – a munkáltatók sem becsülték meg túlzottan a megfelel munkaerőt, ezért amint megnyíltak a határok, ezrével hagyták el a legképzettebb, legtehetségesebb munkavállalók az országot, itthon jóformán a “maradékkal” kell beérni.

Mit tehet most egy magyar cég?

A cégek már felismerték, hogy ideje egyre inkább megbecsülni a munkaerőt, megfelelő kezelést, megfelelő béreket és megfelelő munkakörülményeket biztosítani számukra. Azonban ettől még nem fognak özönleni hozzánk a tehetséges, motivált és képzett munkavállalók.

Kezeljük partnerként a munkavállalókat

Elmúltak azok az idők, amikor a munkavállalónak kellett hálásnak lenni, hogy munkát kap, tehát nekünk kell alkalmazkodni hozzájuk.

Nem csak a fizetés a fontos, hanem az emberséges elbánás és a megfelelő munkahelyi légkör, munkakörnyezet megteremtése: fejlett infrastruktúra, hatékony és barátságos kommunikáció, jó hangulat.

Mindez megvan, de nem tudjuk mégsem elérni a megfelelő munkaerőt?

A cégek többsége akkor veszti el a legideálisab munkavállalóit, amikor még nem is találkozott velük: az álláshirdetésnél.

munkavállaló

Mi a baj az álláshirdetésekkel?

Ha azt reméljük, hogy kirakunk egy álláshirdetést a honlapunkra és majd dőlnek a jelentkezések, akkor tévedünk. Ha sokan is nézik a honlapunkat, akkor biztos, hogy az álláshirdetés miatt vannak ott? Ne reméljünk sokat ettől a megoldástól.

Ha álláshirdető felületeken osztjuk meg a hirdetést, akkor már egy lépéssel előbbre vagyunk, hiszen ezeket a portálokat álláskeresők fogják nézni. De biztos, hogy a nekünk megfelelő álláskeresőkkel találkozunk ott? Közel sem.

Minden állásportálnak megvan a maga célcsoportja, ez első pillantásra nem mindig egyértelmű, hogy kikkel találkozunk ott: vidékiekkel, fővárosiakkal, pályakezdőkkel, tapasztaltakkal, magasan, vagy alacsonyan képzettekkel…

Ha ez egy ingyenes gyűjtőoldal valamelyik közösségi hálón, akkor ne számítsunk semmi jóra. Itt rendszerint ömlesztve, mindenféle szűrők nélkül vannak a hirdetések és a jelentkezők között is igen nagy a szórás. Sajnos tapasztalat, de az itt hirdetett pozíciókra 60%-ban olyanok jelentkeznek, akik még a legalapvetőbb kritériumoknak sem tesznek eleget (például egy nyíregyházi állásra jelentkeznek Paksról, mert nem olvasta végig a hirdetést a jelentkező, hanem kiküldte mindenhova az önéletrajzát).

Miért veszélyes ez? Elsőre könnyen legyintünk a fenti példán, mert mondhatjuk azt, hogy “akkor nem hívjuk be”, de ha kapunk 160 jelentkezést, azt egyenként kell feldolgozni. Lehet, hogy ott van az aki tényleg tökéletes lenne, de ennyi jelentkezőt szinte képtelenség alaposan átvizsgálni – sajnos könnyen lehet, hogy átugorjuk a tökéletes jelentkezőt.

A fizetős portáloknál már jobban tudnak szűrni a jelentkezők, ezért némileg kisebb a valószínűsége, hogy “véletlenül” jelentkeznek hozzánk, de itt pénzért lehet jó helyeket vásárolni. Egy átlagos magyar KKV számára néha már az állás meghirdetése is kellemetlen költség, a kiemelt pozíció megfizetése pedig a multik sajátja.

Hogyan néz ki egy mai álláshirdetés?

A cégek elfelejtik, hogy az álláshirdetés kinek szól: a leendő munkavállalónak, aki valószínűleg még a cégünket sem ismeri. Mi pedig azzal kezdjük, hogy 5 év PHP tapasztalat?

Az álláshirdetéssel el kell adni a munkát, a munkahelyet, magunkat annak az embernek, aki a legalkalmasabb a munkára és a legjobban be tud illeszkedni a céges kultúrába. Ennek ellenére a hirdetések 85%-a csupán egy lista az elvárásokról.

Baranya megyei bútornagyker kollégát keres.  

Elvárásaink

  • szakirányú felsőfokú végzettség,

  • angol nyelv felsőfokú, egy további nyelv minimum középfokú ismerete,

  • 5 év szakmai tapasztalat B2B területen,

  • B kategóriás jogosítvány,

  • rugalmasság, nagyfokú munkabírás,

  • kiváló kommunikációs képesség,

  • jó problémamegoldó készség,

  • csapatmunkára való képesség.

Juttatások

  • jó hangulatú csapat,

  • fejlődési lehetőség,

  •  versenyképes fizetés

Beláthatjuk, hogy ezek alapján kevesen fognak vágyat érezni, hogy pont nálunk helyezkedjenek el. Nem érzik magukat megszólítva, nem tudjuk a pontos munkakört, nem érzik magukat kiemelve, ráadásul semmit nem árul el a cégről. Ráadásul nem is tekintenek partnerként az munkavállalóra, hiszen annyi derül ki, hogy sok az elvárás, ráadásul nagy munkabírással kell rendelkezni és nem kizárt a túlóra sem.

Pedig lehet, hogy tényleg egy kitűnő hangulatú csapatról és egy nagyszerű munkahelyről van szó.

Erre fog érkezni pár jelentkezés, de biztosak lehetünk, hogy nem a szakma legjobbjai jönnek majd, hanem őket levadásszák azok a cégek, akik nagyobb energiát fektetnek a legjobb munkavállalók megtalálásába, megszólítására.

munkavállaló

Milyen egy álláshirdetés, amire a legjobbak jönnek?

Több szempontnak kell megfelelnie a jó álláshirdetésnek, de dióhéjban:

  • nincs tele közhellyel,

  • sok konkrétumot tartalmaz,

  • megismerjük a céget,

  • megismerjük a pozíciót,

  • megtudjuk az elvárásokat, a feladatot,

  • személyes jellegű,

  • arra fókuszál, hogy mit nyerhet vele a munkavállaló,

  • érződik belőle, hogy értéknek tartják a munkavállalót és megbecsülik őket.

Az egyik legfontosabb eleme mégis a bemutatkozás. Írjunk pár sort a cégünkről, hogy kik vagyunk, mit csinálunk. Sokan még a cégnevet is kispórolják, pedig a partneri viszony alapja, hogy ha az önéletrajzban elkérjük a személyes információikat, illetve időt és energiát kérünk tőlük, hogy írjanak motivációs levelet és küldjék el az önéletrajzot, akkor mi is vállaljuk a nevünket.

A hirdetésben írjuk le a munkakör pontos megnevezését, és a felelősségi kört is. Ehhez az kell, hogy pontosan gondoljuk át, hogy kire van szükségünk és milyen tulajdonságokra is van szükségünk. Említsünk akár meg pár konkrét feladatot, vagy gyakran előforduló szituációt.

Az elvárásoknál sokan a Superman-t célozzák meg, de legyünk őszinték: tényleg szükség van folyékony angoltudásra, ha csak 2-3 havonta kell feldolgozni egy cikket angolul? Tényleg 5 éves tapasztalatot várunk el, ha egy gyakran változó szektorról van szó? Valóban szükséges magasszintű Excel tudás, ha recepcióst keresünk?

Elképzelhető, hogy az ilyen feltételek miatt zárjuk ki azokat a jelölteket, akikkel előreléphet a cégünk.

munkavállaló

Mit kapnak cserébe?

A munkavállalótól ne várjunk lojalitást, ha még a cégnevet sem tudja, illetve nem ismer senkit a cégnél. Ezért ne ringassuk magunkat ábrándokba: az a lényeg, hogy mit kap a munkavállaló.

A dinamikus, jól fejlődő csapat egy népszerű közhely, de nem a munkavállaló nem tudja, hogy jelenleg hol tart a cég és mi a cél. A versenyképes fizetés is mindenhol szerepel, de konkrétumok nélkül ez semmit nem jelent.

Sajnos ezt is elkoptatták már az álláshirdetésekben, illetve kiemelt bérezést írnak ott, ahol éppen, hogy eléri az adott terület átlagfizetését az ajánlott bér. Ha tudjuk pontosan, akkor írjunk inkább egy fizetési intervallumot és ne ködösítsünk. A béren kívüli juttatások helyett írjuk le, hogy ingyenes nyelvtréning, céges autó, negyedéves bónusz.

Ne azt írjuk, hogy “fejlett infrastruktúra”, hanem írjuk, hogy új céges laptop, állítható magasságú asztal, klimatizált iroda és őrzött parkoló.

Ha a konkrét elvárásaink mellé leírjuk azt, hogy mit nyújtunk cserébe, akkor egy jobban felkészült, határozottabb jelentkezőre számíthatunk és kevésbé kell attól tartanunk, hogy olyan jelentkezik hozzánk, aki mindenhova elküldi pályázatát. Ezzel mindkét fél nyer.

Ezután jön a neheze: a kiválasztás.

Bonyolult, hosszadalmas és sok energiát emészt fel az álláshirdetés, annak megfelelő publikálása és a kiválasztás?

Tartasz tőle, hogy nem a legjobb munkatárs fog jelentkezni, vagy a sok jelentkező között elveszik a legtehetségesebb jelölt?

Spórolj időt, felejtsd el a kockázatot és nyerd meg a legjobb kollégát!

Bízd profikra a hirdetést és kiválasztást!

ÉRDEKEL!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!