Magas fizetés? Szolgálati autó? Rugalmas munkaidő? Cafetéria? Csocsó és X-box? Mi kell a munkavállalóknak?

Mivel lehet megfogni a dolgozókat és mik a valódi igényeik? Mindenkinek ugyanarra van szüksége?

Sokat lehet hallani az X, Y, Z generáció különbségeiről és a munkaerőpiac átrendeződéséről. Amelyik cég nem tartja a lépést az új trendekkel, attól szép lassan elköszönnek az alkalmazottak.

Ahhoz, hogy tudjunk alkalmazkodni az új helyzethez, előbb tisztázzuk, hogy kiről lesz szó.

X generáció Y generáció Z generáció
1965-1979 között születettek 1980-1994 között született 1995-2004 között születettek
Ők azok, akik a képcsöves TV, magnókazetták és megfizethető nyaralás korában nőttek fel.

Kevésbé készültek fel a hatalmas technológiai változásokra, hiszen nem okostelefonnal a kézben születtek. Ennek ellenére általában jól alkalmazkodnak a fejlesztésekhez, hiszen természetesen kezelik a netes alkalmazásokat, okostelefont.

Általában hűségesek, szeretik a tervezhetőséget, a fix munkaidőt. és nem természetes számukra, ha mindenféle ellenszolgáltatás nélkül túlórázni kell.

Ugyanakkor képesek hosszabb távon is nagyobb áldozatot hozni a családjuk, kollégáik és a cég érdekei miatt.

Szeretik a családiasabb, emberi kapcsolatokon alapuló munkahelyi légkört.

Ez a leginkább aktív korosztály. Jelentős technikai tudással bírnak és roppant könnyen alkalmazkodnak az új szituációkhoz, trendekhez.

Fontos számukra az önmegvalósítás, így gyakran gondolkodnak saját vállalkozásban, illetve nem jelent problémát számukra, hogy lakhelyet, országot kell váltani.

Tudják az önképzés fontosságát és kevésbé szabálykövetőek, mint az X-generáció tagjai.

A multik által leginkább kedvelt korcsoport az Y-generáció, hiszen jól alkalmazkodnak a hatékony, open office légkörhöz, csapatmunkához és osztályok közti online kapcsolattartáshoz.

Képesek nagy hatékonysággal dolgozni és természetes számukra, hogy sokat túlóráznak.

Ez a generáció még csak most lép be a munkaerőpiacra, de a kutatók már most alapvető változásokat jósolnak amit a Z-generáció hoz létre.

Az Y-generáció átélte a technikai robbanást, ők még ismerik a tégla Ericcson, a Nokia 3310-es és az Apple iPhone közti evolúciót, hiszen átélték. A Z-generáció ezzel szemben az új technológiába született bele.

Nehezen illeszkednek be a valódi munkacsoportokba, mivel főleg az online térben élnek.  Öntörvényűek és hatalmat kevésbé tisztelők, ugyanakkor mérhetetlen kreativitással rendelkeznek.

A fluktuációjuk igen nagy lehet. Számukra bír a legnagyobb jelentőséggel a céges design, arculat.

A társadalomtudósok a 2010 után születetteket alfa-generációként emlegetik, de ők majd csak pár év múlva lesznek tényezők a munkaerő-piacon.

A munkaerőpiac átrendeződni látszik, a munkavállalókat nem lehet egy kalap alá venni. Sok cég még mindig az X-generáció profiljára és viselkedésére számít, az Y-generáció kezelése pedig gondot okoz számukra. A továbbiakban beszéljük az Y- és Z-generációkról.

Az Y-generáció munkavállalói

Az Y-generáció erős, alkalmazkodóképes és tudatos munkavállalókból áll. Ahogy az X-generációnak általában nem okozott gondot megteremteni egy egisztenciális bázist és emellé családot is teremteni, úgy az Y-generáció számára természetes, hogy valamiről le kell mondani, ha családot, vagy karriert szeretnének.

Általában próbálnak egyensúlyozni a munka és a magánélet között, főleg ez okoz számukra frusztrációt. Ha munkavállalóként sikereket akarnak elérni, akkor valamelyikről le kell mondaniuk. De a társadalmi nyomás miatt fontosnak érzik, hogy 30 éves korukra megvalósítsák önmagukat és mindezt olyan munkával tegyék amit élveznek is.

Emiatt képesek gyorsan váltani, motiválhatjuk őket az egzisztenciális célok elérésével és az olyan munkával amit szeretnek is végezni. Képesek nagy áldozatokat hozni (például lemondanak a magánéletről a munka miatt), de ezt mindenképpen kompenzálni kell a munkában.

Ezeket a munkavállalókat motiválni nem csak fizetéssel kell, hanem megbecsüléssel, emberséggel is fontos.

A Z-generáció munkavállalói

A Z-generáció tagjait gyakran úgy látjuk, mintha lógnának a levegőben. Nehezen vállalnak felelősséget, gyakran visszarettennek a szigorú szabályoktól és a hatékony teljesítéstől. Természetesen ez még az életkoruk miatt van így.

A multik általában legfeljebb gyakornokokat látnak bennük, illetve a kisebb KKV-k számára is a kisebb felelősség igényű pozíciókban találkozhatunk velük. Ez alól szinte kizárólag a magas technikai felkészültséget, a közösségi média, vagy a kommunikáció területen találhatunk példákat.

Gyakran küzdenek frusztrációval, mivel kevésbé önállóak, mint az Y-generáció tagjai és noha a virtuális világban otthonosan mozognak, a való életben el vannak veszve.

Fontos számukra, hogy olyan közegben legyenek amelyik társadalmilag is támogatja őket, biztonságot ad nekik és egy laza, kötöttségektől mentes légkört.

Ha ismerünk olyan irodákat, ahol nagy gondot fordítanak a design-ra, az egyedi bútorokra, játékokra, kikapcsolódásra, akkor azt jellemzően a Z-generáció számára dolgozták ki. Ezek a munkahelyek nem csak a munkáról szólnak (szemben az Y- és X-generáció munkahelyeivel), hanem inkább egy közösségi tér és egy közösség érzetét nyújtja számukra (mint egy osztály).

Támogatással, megbecsüléssel, iránymutatással és az ötleteik megvalósításával jól meg tudjuk fogni ezeket a munkaerőket, hiszen a XXI. századi tudás ott van a kezükben, már csak a teljesítményt és hatékonyságot kell becsatornázni, hogy ebből ők is és a munkaadók is közös haszonnal távozzanak.

Problémát okoz megszólítani a munkavállalókat?

Nem tudjátok, hogy merre keressétek őket és hogyan válasszátok ki a megfelelő kollégát?

Ha cégetek megüresedő pozíciót gyorsan és magas minőségben szeretnétek feltölteni, akkor sajnos már nem működnek az újsághirdetések és az országos állásportálok. Sokkal inkább egy automatizált kiválasztási rendszerre van szükségetek, amit hozzáértő és kiválasztásban profi csapat menedzsel.

Nektek is fontos, hogy megtaláljátok azt az embert, aki tökéletesen illeszkedik a cégetekbe? Akire nem csak 1-2 hónapig lehet számítani és nem csak a kötelező minimumot várhatjátok el tőle?

Akkor fontos, hogy hozzáértő és tapasztalt szakemberek végezzék a kiválasztást!

Álláshirdetésekkel, kiválasztással, munkaerő toborzással kapcsolatban szakértőink segítenek ügyfeleink számára. Ha nektek is fontos, hogy az ideális munkaerő álljon nálatok munkába, akkor vegyétek fel bátran a kapcsolatot velünk – szakértőink örömmel segítenek nektek!

ÉRDEKEL!