….“ha jó vagy a szakmádban, minden ajtó nyitva áll” – tényleg így lenne?
Több ezer interjú és felmérés során arra jutottak, hogy a több olyan pozíció van, ahol a magasszintű szakmai hozzáértés még közel sem tesz valakit jó munkavállalóvá.
A beszámolók alapján a sikeres teljesítéshez az úgynevezett “soft skill”-ek néha még fontosabbak is, mint pusztán a száraz szakmai hozzáértés.
Átverték a diákokat? Mégsem a tudás a legfontosabb?
Szó sincs róla, a megfelelő kompetenciák természetesen még mindig az alapját képzik a kiváló munkavégzésnek. De manapság, amikor az automatizálás, a csoportmunkához való alkalmazkodás, a versenyhelyzet, a vevőközpontú szolgáltatások a virágkorukat élik, más képességgel is kell rendelkeznünk.
Mi a maradék 77%?
A 23%-os szakmai tudás mellett az alábbiakra van szükség egy vállalkozás dolgozói számára:
tanulásra való hajlandóság: amikor minden nap új szoftverek, eljárások, törvények, konkurensek és piaci trendek jelennek meg, akkor ezt talán nem kell megmagyarázni
empátia: hiszen hiába mestere valaki a szakmájának, ha nem tud megfelelően csapattagként funkcionálni, ehhez pedig fontos, hogy a kollégáink, partnereink és ügyfeleink szempontjait is értsük
kommunikációs képesség: ma egy kommunikációközpontú világban élünk, ha valaki képtelen magát jól kifejezni (akár több nyelven is), akkor nem sok babér fog neki teremni
nyitott, befogadó attitűd
jól kijönni másokkal: ez nem csak neki fontos, hanem az egész légkört el tudja rontani, ha egy olyan szakember dolgozik egy irodában, aki pusztán a jelenlétével elrontja a hangulatot; ez nem csak a hangulat miatt fontos, hanem a többiek teljesítménye is visszaesik
Hogyan deríthetjük ki, hogy ez megvan?
Sajnos sokan pórul jártak amikor egy olyan kollégát vettek fel, akinek rémes a személyisége. A legijesztőbb, hogy ez az interjún ki sem derül, hanem általában munkakezdés utáni 3-4. hét körül mutatkoznak a jelei (általában addigra érzik magukat “otthon” a munkavállalók az új munkahelyükön, ilyenkor mutatnak többet magukból).
Manapság egy cég nem engedheti meg magának azt, hogy zsákbamacskát játsszon az új belépőkkel, ezért fontos az új belépőket már a kiválasztás során tesztelni.
Ez egy külön szakma, ezért ahol nincsen pszichológiai hozzáértéssel bíró HR-szakértő, ha nem végeztetünk el megfelelő szituációs teszteket a kiválasztás szakaszában, akkor azok a cégek csak a vak szerencsében bízhatnak.