Felmondás próbaidő alatt – Miért történik és hogyan előzhető meg? | iJob.hu

Miért mond fel a frissen felvett kolléga próbaidő alatt? – A leggyakoribb okok és megoldások

Próbaidő alatti felmondás

Egy új munkatárs kiválasztása hosszú folyamat, rengeteg energiát és időt emészt fel – különösen mérnöki, IT, könyvelői vagy vezetői pozíciók esetén. Épp ezért különösen frusztráló, ha az új kolléga a próbaidő alatt felmond, és néhány héten belül távozik a cégtől. De vajon miért történik ez ilyen gyakran, és hogyan lehet megelőzni a próbaidő alatti felmondást?

1. Nem azt kapja, amit ígértünk

Sokszor a próbaidő megszakítása mögött az áll, hogy a jelölt más feladatokat vagy munkakörülményeket várt, mint amit valójában kapott.

  • Egy fejlesztő kreatív megoldásokat remélt, helyette bugfixelés jutott.
  • Egy könyvelő önálló munkát várt, de folyamatos mikromenedzsmenttel találta szemben magát.
  • Egy vezető változásmenedzsmentre számított, de valójában „tűzoltás” volt nap mint nap.

Megoldás: A pozíció valós bemutatása már a toborzás során – konkrét példákkal, őszintén.

2. Nincs megfelelő betanítás, nincs kapaszkodó

Gyakori hiba, hogy a „senior kolléga, majd feltalálja magát” – de bármilyen tapasztalt valaki, a belső működést, folyamatokat, elvárásokat meg kell ismernie.

Megoldás: Készüljön világos betanítási terv, szerezzünk neki mentort, akivel az első hetek gördülékenyen telhetnek.

3. Nem világosak az elvárások

Ha az új kolléga nem tudja pontosan, mit várnak el tőle, hogyan mérik a teljesítményét, vagy mik a céljai, könnyen elveszettnek érezheti magát. Ez főleg IT, kontrolling, mérnöki vagy projektvezetői pozícióknál gyakori.

Megoldás: Adjunk konkrét célokat, mérőszámokat, visszajelzéseket már az első 1-2 hétben.

4. Nem érzi jól magát a csapatban / céges kultúrában

A szakmai megfelelés önmagában nem elég. Ha nem tud kapcsolódni a csapathoz, a vezetőhöz vagy az értékrendhez, akkor a felmondás próbaidő alatt gyors döntés lehet – különösen a jelenlegi munkaerőpiacon, ahol sok lehetőség közül választhat.

Megoldás: Már a kiválasztásnál figyeljünk a „cultural fit”-re, és az onboarding első heteiben fókuszáljunk a kapcsolódásra, beilleszkedésre.

5. Kapott egy jobb ajánlatot – és elment

Ez főleg IT és mérnöki területen gyakori: a jelölt elfogadja az ajánlatot, majd 2 héten belül jön egy másik (jobb) ajánlat. Ha az első benyomás nem volt elég erős, könnyen továbbáll.

Megoldás: Ne csak szakmailag „hozzuk be”, hanem emberileg is kössünk vele kapcsolatot. Már az első napokban érezze, hogy jó döntést hozott.

Hogyan előzhető meg a felmondás próbaidő alatt?

  • Őszinte és pontos pozícióbemutatás – ne kozmetikázzunk, inkább tartsuk meg azt, aki a valóságot is vállalja.
  • Strukturált betanítás és rendszeres visszajelzés – ne hagyjuk magára az új kollégát.
  • Tudatos kapcsolódás – ne csak munkatárs, hanem valódi csapattag váljon belőle.
  • Professzionális kiválasztási folyamat – ha nem akarunk kockáztatni, érdemes szakértőkre bízni a keresést.

Összegzés

A próbaidő alatti felmondás nemcsak csalódás, hanem komoly idő- és pénzveszteség is. A kiváltó okok sokfélék lehetnek, de szinte mindig megelőzhetők – tudatosabb kiválasztással, jobb onboardinggal és emberibb hozzáállással.

Ha szeretnéd, hogy a következő új kolléga ne csak aláírjon, hanem maradjon is,

keress meg minket – segítünk jól dönteni már a legelején.

ÉRDEKEL
HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com

A weboldal cookie-kat használ a szolgáltatások minőségének javítására. További információ

A sütik kezelésére vonatkozó EU-s irányelvek előírják, hogy az adott honlap látogatóiról csak előzetes, megfelelő tájékoztatással társított, egyértelmű és önkéntes hozzájárulásukkal lehet adatokat gyűjteni. A süti egy olyan információ csomag, melyet az internet böngészése során a szerver hoz létre és egy ún. időpecsét alapján egy előre meghatározott ideig tárolódik a felhasználó gépén. Jellemzően olyan honlap látogatási információkat, mint a böngészési előzmények, érdeklődési kör, de tárolhat jelszavat és webshop esetében bevásárlókosár tartalmat egyaránt. A sütikben tárolt adatok alkalmasak a visszatérő vagy az oldalon már regisztrált látogató beazonosítására, így az általuk preferált információk és előzmények alapján támogatják azokat a weboldal szolgáltatásokat és funkciókat, melyek a látogatót leginkább érdekelhetik, így képesek a felhasználói élmény növelésére.

Bezár