Mik az IT toborzás nehézségei?
Napjainkban az IT technológia rohamos fejlődése miatt egyre több IT-s szakemberre van szükség a munkaerőpiacon, illetve az IT területen már eleve munkaerőhiány van, kevés a megfelelő szakmai tudással és végzettséggel rendelkező jelölt, ezért szeretnénk Neked adni pár tippet, ami megkönnyítheti az IT toborzást.
A megfelelő pozíció meghatározása
Tételezzük fel, hogy van egy IT jelölt, akinek egy megfelelően kezelt és kitöltött profilja van, és viszonylag kiterjedt kapcsolati hálóval rendelkezik például a LinkedIn-en. Az IT szakember profiljából jól látható, hogy milyen területen tapasztalt és azon belül, hogy az illető mire specializálódott. Az optimistább helyzet toborzás szempontjából az, ha az IT szakember éppen nyitott a váltásra. Naponta több különböző cég, fejvadász és munkaerőközvetítő, IT toborzás üzeneteit is olvassa, keresve a számára szakmailag a legmegfelelőbb pozíciót. Aztán a megkeresések nagy többségénél azt tapasztalja, hogy a toborzó nincs tisztában az adott területen belüli specializációk különbségeivel.
Például egy Java fejlesztéssel foglalkozó jelöltnek kínálnak olyan lehetőséget, amelyhez React JS mélyebb ismeretére lenne szükség. Az ilyen esetekből a megkeresett IT szakember azt a következtetést vonhatja le, hogy az IT toborzás nem elég felkészült, nem tudja, hogy kit és milyen pozícióra keres. Ezek a negatív tapasztalatok azt fogják erősíteni a jelöltben, hogy nem érdemes az idejét pazarolnia még egy beszélgetésre sem.
- Az IT-n belüli szakterületek és azok specializációi nagyon szerteágazóak, ez nehezíti a kiválasztási folyamatot, a jó IT toborzás és a megfelelő pozíció meghatározása ezért kulcsfontosságú.
- Nehéz megfelelő szakembert, specialistát találni az adott feladatra. Az IT toborzás a jelölt profiljának megkeresésével kezdődik. Használd a különböző médiaportálokat, keress Facebook-on, LinkedIn-en!
- Fontos, hogy kellő időt szánj a jelöltek megismerésére és a felkínált állás feladatköreinek meghatározására.
Az álláshirdetés
Sok múlik azon, hogy jók-e az álláshirdetések, milyen kitételek szerepelnek benne, hogyan van megfogalmazva, különösen akkor, ha a cél az IT toborzás, ezért kezdd azzal, hogy írj kiváló álláshirdetést! Ha túl kevés információ lesz benne, és sok üres sallang, a jelentkezők nem is fogják végigolvasni.
- Legyen átlátható, konkrét a munkakör, pl. a “Senior Full Stuck Java fejlesztő” sokkal átláthatóbb, mint a “Java fejlesztő”.
- Adj meg fizetési sávot, így felesleges köröket spórolhatsz magadnak és a leendő munkatársnak is, a jelölt tudni fogja, mire számíthat.
- Add meg a napi teendőket, hogy a jelölt tudja, mik lesznek a feladatai egy átlagos munkanapon.
A toborzási folyamat
Tervezd meg, és tedd átláthatóvá, mikor mi történik az IT toborzás során. Ha például a jelöltnek várakoznia kell a válaszra, vagy nem tudja, éppen hol tart a folyamat, az feszültséget okoz neki.
- Értesítsd, hogy megkaptad a jelentkezését, és mikorra várhat elbírálást. Ha motivációs levelet is kell írnia, erről is tájékoztasd, ha próbafeladatot kap, add meg a határidőt.
- Tudasd a jelölttel, hány interjúra számíthat, ha több körös a felvétel, erről is tájékoztasd.
- Minden jelöltnek jelezz vissza! Érdemes visszajelzést adni a folyamat eredményéről. A jelöltek visszautasításának több módja van, egy személyesebb hangvételű üzenet annak a jele, hogy figyelembe vetted a pályázó idejét és a befektetett energiáját, még ha nem is fog örülni a visszautasításnak.
- Digitalizáld a folyamatokat! Egy jó programmal automatizálhatod a fentieket, megkönnyítheted a részfeladatokat, nagyon hasznos lehet például az értesítések kiküldésénél.
- A fejvadászok általában egy ATS-t használnak, ez egy automatizált toborzó rendszer, ami segít a jelentkezések automatizálásban, szűrésben, automatikus értesítésekben, gyorsítja folyamatokat, stb, mi az IJOB-nál ezzel is segítünk ügyfeleinknek a lehető leggyorsabban megtaláni a legjobb jelentkezőket.
Az interjú
Az interjú sikeressége mindkét fél hozzáállásán múlik. Itt is fontos az első benyomás: a hozzáállásod, a kérdéseid stílusa, a jelölt fogadtatása, az interjú helyszíne mind kiemelten befolyásolja, hogy a jelölt milyen képet alakít ki a cégről, ahová jelentkezett.
- Készülj fel alaposan az interjúra! Nézz utána a jelöltnek a különböző médiaportálokon, különös tekintettel a szakmai tartalmakra. A jelölt önéletrajzán kívül jó ötlet átnézni az elért eredményeit, érdeklődési körét és, akár azt is, miket posztol a közösségi oldalakon. Mutasd meg, hogy meg akartad ismerni Őt már az interjú előtt.
- Megfelelő kérdésekkel is készülj! Készíts egy listát a “technikai” kérdésekről és olyanokról, amik az egyéb skilljeit is próbára teszik (pl. csapatmunka, problémamegoldás).
- Azt is kérdezd meg, hogy mik az elvárásai a céggel szemben, és hogy miket tart fontosnak ha a munkahelyéről van szó. Bátorítsd, hogy kérdezzen a cégről, ahová jelentkezett! Mi motiválta, hogy jelentkezzen az állásra?
Az onboarding (beillesztési) folyamat
Azok a cégek, amelyek az IT toborzás során időt fektetnek az onboarding folyamatba, nagyobb mértékben megtartják a munkavállalókat és lerövidítik a termelékenységig eltelt időt. Minél gyorsabban érti az új alkalmazott a vállalati kultúrát, az üzleti műveleteket és azt, hogy mi a szerepe, és az hogyan befolyásolja a szervezeti célokat, annál gyorsabban veszi át azokat és teljesíti.
- A legfontosabb ebben a szakaszban, hogy mérd fel a pályázó szakmai kompetenciáját és a hozzáállását. A hozzáállás az, amit nem tudunk később fejleszteni, befolyásolni. Ha az nincs rendben, nem fogunk tudni együttműködni az új kollégával. A jó hozzáállás, ha szakmailag alacsonyabb szinttel párosul, sokkal jobb választás, mint fordítva, mert a jó hozzáállású emberrel szeretnek együttműködni a munkatársai, és nem mellesleg őt lehet tanítani, fejleszteni.
- Gondold végig, mit keresnek az új kollégák? Referencia-információkat, annak megértése érdekében, hogy mi szükséges a munka elvégzéséhez (a szerep tisztázása); értékelési információkat, annak megértése érdekében, hogy felmérjék mennyire képesek hatékonyan működni a munkaköri követelményekkel kapcsolatban (önhatékonyság); és végül, relációs információkat, információkat a jelenlegi szervezeti alkalmazottakkal fennálló kapcsolatok minőségéről (társadalmi elfogadás).
Az értékelés
Jó ötlet egy kis időt szánni az IT toborzás végén a visszatekintésre és mindent értékelni az elejétől.
- Mik voltak a jelöltek visszajelzései?
- Mi ment gördülékenyen és mi nem?
- Hányan jelentkeztek az álláshirdetésre?
- Milyen kérdéseik voltak a jelölteknek?
Ezekből a kérdésekből készíts magadnak listát, hogy a legközelebbi IT toborzás már könnyebben menjen.
Már próbáltad nem ment, alig, vagy nem megfelelő jelentkezők érkeztek,
szeretnéd gyorsan megtalán az igazán jó embereket?
Add meg adataidat és beszéljük át pontosan
milyen emberre van szükséged!