Te is open office-ban dolgozol? Tudsz érvelni mellette és ellene?
Az elmúlt évtizedekben egyre több open office iroda jelent meg. Ezeket azzal magyarázták, hogy az információ így áramlik és a hatékonyság nő, továbbá ez egy pezsgő irodai környezet.
Az open office irodák elterjedésének azonban prózaibb okai vannak: olcsó létrehozni, fenntartani, üzemeltetni.
Persze lehet érvelni az open office mellett, hiszen tényleg pezsgő hangulatú a csivitelés és az információáramlást és csapatmunkát is elő tudja segíteni. Azonban több problémával is szembesülhetünk, ha már pár hónapja benne dolgozunk.
Open office
Aki nyílt irodában dolgozik, az próbál kis szigeteket kialakítani maga körül, de elbújni nem lehet. Biztos, hogy van valaki aki 10 percenként szívességet kér tőlünk, van amikor egy méter hosszú excel makrón dolgozunk és valaki felnevet mellettünk és kizökkent minket. Vagy van amikor meglöknek, hangosan szól a telefon, traccsparti alakul ki mellettünk stb.
A multitasking mellett a másik hatékonysággyilkos eszköz az open office iroda. Van aki egyszerűen nem tud dolgozni ott, mivel nem tud flow-ba kerülni. Újra és újra fel kell venni a ritmust, el kell mélyülni, így viszont romlik a munka hatékonysága, sebessége, minősége.
Meeting
Amikor az ember kezdőként egy menő céghez kerül, akkor biztos tetszik neki a sok megbeszélés, a rugalmas ingerek, impulzusok. Azonban ebbe könnyen bele lehet fásulni.
A meetingek arra szolgálnak, hogy egy adott problémát, szituációt közösen oldjunk meg. Informáljuk egymást, ismerjük meg a másik álláspontját és hozzuk a legjobb döntést. Ehhez az kell, hogy gyors, pörgős legyen és a lehető legkevesebb ember vegyen rajta részt (csak az aki érdemben hozzá tud szólni).
Sok cég ma direkt törekszik rá, hogy legyen sok meetingjük. Ez abból a szempontból jó, hogy mindenki megismeri a másik álláspontját, de abból a szempontból káros, hogy a meetingen nem történik valójában munkavégzés.
Tényleg kell meeting? Tényleg 8 embert kell rá hívni? Nem lehet egy e-mail-ben elmondani mindezt? Biztos, hogy mindenki hozzá tud tenni? Biztos, hogy nem lenne hatékonyabb, ha a társaság felét hagynánk végezni a maga dolgát?
Meeting, open office, stressz, felmondás
Az irodai munkavégzés során a felmondások java része nem a munka mennyiségére és a fizetésbeli igényekre vezethetőek vissza, hanem a stresszre.
A vezetők eredményt kérnek a munkavállalótól, akik viszont gyakran úgy érzik, hogy ellehetetlenül a munkavégzés. Ez lehet az állandóan nyüzsgő irodai hangulat miatt (egy programozónak tényleg szükséges, hogy egy asztalnál üljön a HR-es kollégával, ha csak napi 5 percet beszélnek?), illetve a gyakori és hosszadalmas meetingek, amik sokszor nem vezetnek sehova.
Ha megnehezítjük alkalmazottaink munkavégzését (történjen ez akár jószándékkal is), akkor kisebb teljesítményt kapunk tőlük. Ez nem csak nekünk rossz, hanem kollégánk is úgy érzi, hogy nem hagyják dolgozni, ráadásul haszontalan is. Nehezen megy a munka, nem adja ki magából a maximumot.
A dolgozó persze ezen változtatni szeretne. Ha nem is tudja megfogalmazni a problémát, de egy folyamatos stressz és kilátástalanság nő benne. Belefásul az 50%-os teljesítménybe és környezetváltoztatásra vágyik.
Azok akik felmondanak nem biztos, hogy a jobb fizetés miatt váltanak. Hanem lehet, hogy az a probléma, hogy nem tudnak az irodai kultúra miatt a megfelelő módon teljesíteni.
Megoldás?
Vizsgáljuk felül objektíven, hogy a meetingeket tényleg jól vezetjük-e. Tényleg rövidek-e, tényleg felkészült-e rá mindenki és tényleg minden résztvevőre szükség van-e.
Szabjunk korlátokat, határozzuk meg, hogy mi a cél és kitől-mit várunk a meeting során. Ne a helyszínen találjuk ki a menetrendet és készüljön fel rá mindenki.
Az irodai nyugalom és munkavégzés biztosítása szintén fontos. Hagyjunk levegőt és személyes teret a kollégáinknak. Ne 5 percenként keressük fel őket, hanem próbáljunk “tömbösítve” kommunikálni. Nem lehet, hogy a szigorú open office helyett néha (akár jutalmul) felkínáljuk kollégáinknak a home office lehetőségét?
Ha valaki egy bizonyos projekten dolgozik és egész nap nem kell senkihez sem szólnia (illetve 3 percnyi telefonnal el tud intézni mindent), akkor lehet, hogy otthon a nappaliban ezt örömmel megteszi.
Ezzel biztosítjuk őt a bizalmunkról és megbecsülésünkről. Megajándékozzuk őt a bejárás okozta kieső idővel is (ez átlagosan naponta több, mint 1 órát elvesz a munkavállalók életéből).
Ezt a törekvésünket becsülni fogják és motiválja őket ez a bizalom, továbbá teljesítményükkel szeretnék megőrizni ezt a lehetőséget.
Nem mered felügyelet nélkül hagyni a kollégáidat? Szétesik az iroda, ha valaki nincs bent?
Akkor valószínű, hogy munkaerőgondokkal küzdesz. Vagy nem a megfelelő kollégák dolgoznak nálatok, vagy túl kevesen vagytok.
A hazai KKV-k 72%-a vagy kevés, vagy nem az adott pozícióra megfelelő munkavállalókkal rendelkezik. Ez komoly és gyakran feloldhatatlan problémát jelent, ha nem orvosolják időben.
A hiányzó, vagy rossz minőségű munkavállalók miatt a többiekre nagy teher hárul és mind ők, mind a cég megérzi ezt a problémát. Nálatok minden rendben?
Jobb lenne tökéletesen felkészült, motivált dolgozókat alkalmazni, akik tökéletesen illeszkednek az irodai kultúrába? Akikben meg lehet bízni és tényleg értéket nyújtanak a cég számára?
Munkerőgondokkal küzdötök? Nem tudjátok, hogy merre keressétek őket és hogyan válasszátok ki a megfelelő kollégát?
Akkor fontos, hogy hozzáértő és tapasztalt szakemberek végezzék a kiválasztást!