Hányszor hallottunk már olyan történeteket, amikor képzett – főleg pályakezdő –  emberek álláskeresése hosszabb időt vett igénybe. Akiknek viszont a megfelelő helyen, megfelelő ismerőseik voltak, sokkal könnyebben tudtak elhelyezkedni.

A másik oldalon szintén hasonló történetekekről lehet hallani, amikor is cégvezetők régi barátsága, korábbi munkakapcsolata a későbbi tárgyalás eredményességét alapozta meg.

A kapcsolat jelenti azt, ahogy két vagy több személy viszonyul egymáshoz, ahogyan hatnak egymásra. Kapcsolat lehet még összeköttetés és érintkezés valakivel.

De mit is értünk kapcsolati tőke alatt és mi köze van a gazdasághoz?

Az emberi természetből érdemes kiindulni a meghatározásához.  A társas viselkedés következménye, hogy az emberek a viselkedésüket, magatartásukat, fogyasztási szokásaikat a körülöttük élők megbecsülésének, elismerésének, szeretetének eléréséhez igazítják.

Úgy gondoljuk, ha másoknak megfelelünk, akkor ők ezt a megfelelést a bizalmukkal, megbecsülésükkel, elismerésükkel fogják jutalmazni, amiből előnyünk származhat.

A kapcsolatok építése napjainkban sem elhanyagolható.  Napjainkban az emberek többsége szerint a mai világban hátránnyal indul, aki nem rendelkezik megfelelő kapcsolati hálóval.

A marketinges szakemberek már évtizedek óta tudják, hogy a vállalkozásoknak kiemelt figyelmet kell szentelniük az ügyfeleikre és azok igényeire. A vevő nem egyszerű csak megvásárolja a terméket, igénybe veszi a szolgáltatást, azonosulni szeretne a cég értékeivel, életérzésével, filozófiájával. Egy szóban összefoglalva a cég barátja szeretne lenni.

Önzetlen ember vagyok, akkor miért lenne szükségem kapcsolati tőkére és hálóra?

Az ember társas lény, alapvető igényünk a társadalom többi tagjával történő interakció, ráadásul a kibontakozáshoz, az álmai megvalósításához is szüksége van a többi tagra.

A személyes ismertség és a kapcsolatok szerep már a korai társadalmakban is jelen volt.  

A 20. századot megelőzően is kiemelkedő szerepe volt a kapcsolatoknak.

Régiesen protezsálásnak nevezték, amikor valamely ügyben, egy ismerős személy ajánlásával, közbenjárásával, tekintélyével, vagy akár kapcsolatainak érvényesítésével támogat és pártfogol valakit.

Napjainkra a protezsálás szó kikopott a hétköznapi használatból és átvette nyelvi szerepét a protekció kifejezés.  Amellett, hogy korábbi pozitív tartalmú 

protezsálást felváltotta a gúnyos protekció, a társadalom is jellemzően a teljesítmény nélküli előrejutásra asszociáls.

Ha tetszik, ha nem, nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy a protekció velejárója az életünknek.

Természetes, hogy könnyebben tudunk boldogulni bizonyos helyzetekben és az életben, ha ismerősök, barátok, családtagok segítségét kérjük.

De ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy minden esetben rossz, elítélendő jelenség!

Általában annak segítünk, akivel egy hosszabb ideje létező, bizalmas kapcsolatunk van. Egy tartós, mindkét fél számára előnyös kapcsolat kialakítása idő- és energiaigényes.

Az életben sokszor előfordult, hogy ajánlás nélkül a tehetségek, a megfelelő kompetenciával rendelkező személyek sosem kaphatták volna meg azt a lehetőséget és bíztatás, ami segítette őket a nehéz helyzetben.

A kedvező konjunktúra időszakában  a vállalkozásoknak különösen fontos, hogy kiterjedt kapcsolati hálóval rendelkezzenek, így a recesszióra fel tudnak készülni. A gazdasági válságok alatt képesek átvészelni a nehéz időszakot.

Akkor miért is jó a kapcsolati háló?

Még mindig az a legjellemzőbb, hogy a vállalkozások ajánlások útján szerzik a megbízások, ügyfeleik többségét, de nem ritka hogy a munkaerőt is. A bizalom egyre magasabb értéket képvisel, a kapcsolati tőke jelentősége a világ változásaival, különösen a közösségi média platformok megjelenésével még meghatározóbbá vált.

Gondolj bele a következő szituációba:

Egy nagyon kedves barátod cége már egy éve munkaerőt keres. Nincs sem ideje, sem ereje toborzással foglalkozni, ezért nem tudja, hogyan fogja bővíteni a megfelelő munkatárssal a  munkavállalók számát.
Mivel nem tudja cégét bővíteni, a potenciális kapacitását sem tudja kihasználni, elesik a nagyobb bevételtől.

Segíteni szeretnél barátodon, ezért utánanézel milyen lehetőségek vannak, végül beajánlod a barátod vállalkozását egy fejvadász cégnek. A fejvadász cég a potenciális munkavállalók felkutatását, interjúztatását és kiválasztását vállalja és megoldja helyette.

Örülsz, hogy tudtál segíteni a barátodnak, ő örül, hogy ilyen barátai vannak és a cége problémája is megoldódott.

Érdekes, hogy a nemzetközi és a hazai cégek az üres álláshelyek 60-70 százalékánál személyes kapcsolatok és ajánlások útján bukkan rá az ideális munkatársra.

Fontos tudni, hogy a versenyszférában a megfelelő készségek, képességek, szakmai tapasztalat és nyelvtudás nélkül nem ér semmit a kapcsolatrendszer.

Cégvezető ismerősöd nem találja meg az ideális munkatársat?

Tudsz olyan cégekről, akik munkaerőt keresnek?

Szeretnél ismerőseiden úgy segíteni, hogy a jutalom sem marad el?

Mi megtaláljuk Neki az ideális munkatársat és a jutalmadról sem feledkezünk meg!

SZERETNÉK SEGÍTENI AZ ISMERŐSÖMNEK!